tirsdag den 17. november 2015

Dagene tager hinanden.... som Knold og Tot

Tiden iler jo afsted

Endnu er det uforståeligt, at jeg ikke skal på arbejde. Jeg har ikke fået skabt rutiner, så dagene flyder lidt sammen, som når man holder ferie og bare gør, hvad man lige har lyst til.

Mange projekter venter , som kan gøres i huset

Det er underligt at kunne gøre lige, hvad man har lyst til - hver dag.

Mine dage er lange, for jeg vågner kl 6 eller før. Så laver jeg en kop kaffe og finder strikketøjet frem et par timer

Faktisk ved jeg ikke, hvad jeg ellers ville lave, hvis jeg ikke kunne strikke. Hvor er jeg glad for, at jeg fandt den interesse frem igen for 3 år siden - efter lang tids dvale.




Jeg fik forleden dette billede af ældste datter. Det er fra 1969, hvor jeg lige har fået hende med hjem fra sygehuset.

Jeg var 16 år, så det var jo for tidligt at blive mor - men sådan har jeg nu aldrig følt det.

Min lille pige (dengang) blev født 5 uger for tidligt, så vi skulle være 3 uger på sygehuset, før hun kunne blive udskrevet.

I de 3 uger strikkede jeg trøje og kyse, som hun har på. Stolt var jeg, da jeg kunne tage hende med hjem iført mit eget strik. Jeg spekulerer over, hvilket mønster det mon er?

Det var, da det skulle være lyserødt med pyntepuder og det hele.

Det, jeg undrer mig over, er, hvordan jeg i den alder var i stand til at strikke sådan et sæt?

Nå, men jeg har været ved at eksperimentere lidt med en mere enkel begyndermodel.




Knold og Tot er samme model med to forskellige strikkefastheder.

Knold - med røde striber er strikket med en tråd Blackhill højlandsuld sammen med en tråd Blackhill Cottonwool på p. 5

Tot - med grønne striber er strikket i enkelt garn - cottonwool på p 4. De er samme størrelse - kun maskeantallet er forskelligt.

Farverne til Knold og Tot er naturligvis inspireret af, at vi snart skal have de små med om juletræet - måske med en lille nissehue på :)

Lige nu er solen fremme.

En tur ud og nyde de sidste rester af efterårsfarverne vil være dejligt.

Og jeg kan jo

God tirsdag



8 kommentarer:

  1. Man tør næsten ikke tro på, at man må bruge tiden som man vil... i den første tid efter ...
    Nydelsen er intens... man har lov til at lege.. gå ture... strikke...
    Hvor er det er fint billede af din lille prinsesse. Noget af et ansvar at stå med i den alder. Flot klaret.
    Det var andre tider, hvad skik og brug angår. Det er godt der nu er mere brug for Knold og Tot end pyntepuder mm.
    Fint sæt du har begået. Det bliver dejligt at se det i brug... inkl. nissehuer!
    God gåtur og god tirsdag.

    SvarSlet
  2. Bare rolig - det skal nok blive hverdag at kunne bruge tiden, som du lyster. Og du har jo en god start på dagen med kaffe og strikketøj - bedre kan det da vist ikke være :-)
    Selvfølgelig kunne du strikke sådan et sæt dengang - vi lærte jo stort set alle teknikkerne i skolen - jeg gjorde i hvert fald.
    Det er jo flot klaret at være mor i så ung alder - og så også få sig en uddannelse - du må være gjort at et 'sejt stof' :-D

    SvarSlet
  3. Du laver altid meget flotte raglanbluser.Er disse bluser strikket top-down?I så fald hvorledes gør du udtagningerne?Jeg har prøvet 4 forskellige slags udtagninger.Jeg er ikke helt tilfreds med nogle af dem når man strikker mønster.

    m.v.h. Brit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Brit, som så ikke er helt anonym. Disse bluser er topdown - det er alle mine opskrifter :) Mine udtag er det, der på engelsk er forkortet kfb, du kan se det på youtube. Men meget enkelt således: strik i forreste del af masken og derefter i bagerste. Som regel gør jeg det i masken lige før og lige efter markør. Dog på denne bluse - gør jeg det i 2 masker før markør, og i masken lige efter. Jeg bruger stort kun denne metode eller den der på engelsk hedder M1R og M1L - kan også ses på youtube. Var det svar nok?

      Slet
  4. Flot strik af en 16 årig og vel tidligt at blive mor men det ser du til at du har klaret det og tilmed en uddannelse. Vores den første blev født i 68 og jeg har strikket siden men det tog til da jeg gik på efterløn og nu er jeg pensionist og strikker stadig. Jeg nyder dine dejlige opskrifter.

    SvarSlet
  5. Jeg er sikker på, at du nok skal vænne dig til tingenes tilstand og få et rigt og kreativt pensionistliv - åh hvilken salighed at sidde med strikketøjet og kaffen om morgenen :-) Hvor er de skønne dine Knold og Tot bluser i lækre, lækre julefarver :-) Babysættet til din nyfødte datter er aldeles bedårende - hvor er det flot, at du klarede opgaven :-)

    SvarSlet
  6. Hej.
    Du antyder jeg skriver som anonym,men det er den eneste jeg kan vælge af de muligheder du har sat op.Det er ikke fordi jeg ønsker at være anonym.Never mind.Jeg takker for dit svar m.h.t. raglanudtagning.Da jeg begyndte at læse på you tube,så fandt jeg ud af, hvad jeg gjorde forkert.Strikkemaskerne blev gjort rigtigt nok,men rækkefølgen var forkert.M1R skal være før maskemarkøren ikke efter som jeg gjorde.Tak for hjælpen.

    m.v.h.
    Brit

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.