onsdag den 5. juni 2013

Selvtilfreds .... Sukkertrøjen er færdig

Med bankende hjerte har jeg puttet den i vaskemaskinen på uldprogram, så nu krydser jeg fingre for, at den kommer lige så fin ud igen.

Den - det er selvfølgelig Sukkertrøjen, som jeg har strikket på de sidste 3 uger med stor tålmodighed.

Hvorfor hedder den sukkertrøjen? Marianne Isager, som har designet trøjen, fortæller, at hun fandt den hos sin tante, som brugte den til havearbejde. Den var grøn og slidt, og Marianne sled den selv yderligere i flere år. Navnet skyldes, at tanten byttede sig til den for sukkermærker under 2. verdenskrig. Det er en kopi af denne sukkertrøje hun har lavet med få ændringer. Tantens trøje havde ribkanter.

Jeg er så glad for den. Farven er lige den grå jeg kunne tænke mig. Det er rullesten fra garnudsalg.dk.
En tråd lammeuld og en tråd alpaca farve 40.

Jeg har strikket på pind 4 - lavede strikkeprøve :). Marianne Isagers model er i Spinni og Tvinni Alpaca.

Forbrug: 300 gr. Blackhills lammeuld og 164 gr alpaca samt 12 knapper
Pris: garn 175 kr plus knapper 36 kr. = 211 kr og masser af dejlige meditative timer. Den vil jeg godt prøve igen.

Lærte et nyt trick: Læg strikkepind under knap, så den får "hals" - godt i strikkede trøjer. Fjern pinden, når knappen er syet i. Sno garnet et par gange om "halsen" og fæst. Det blev jeg efterhånden ret god til efter 12 gange.

 
Kraven kan foldes lidt ned - men også bare stå op.



Jeg tror den bliver fin sammen med mit nye lyserøde tørklæde

 
Jeg er bare så glad - måske kunne den have været 2 cm kortere på ærmerne, hvis jeg endelig skal finde et lille minus. Jeg er stolt over, at jeg trods andet valg garn og pindestørrelse, fik ærmekuplen til at passe perfekt i ærmegabet.

Nu venter jeg spændt på at få den ud af vaskemaskinen og spændt på, hvad der nu skal på pindene.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.